dimosofoulis@yahoo.gr

Δευτέρα 26 Ιανουαρίου 2009

Μήπως έχουν δίκιο;

Αφιερωμένο στους αυτόκλητους κριτές και επικριτές!
Σε συνέχεια της προηγούμενης ανάρτησης, κινούμενος πάντα από αλληλέγγυα συναισθήματα προς τους αγρότες και μη μπορώντας να αγνοήσω την παιδικότητα - με την εφηβεία αντάμα - που χάθηκαν στα καπνοχώραφα...
ΠΗΓΗ:http://www.antinews.gr/?p=5033
Με αφορμή το αγροτικό ζήτημα υπήρξαν αναρτήσεις και αλυσίδα σχολίων, που ενώ σε μερικές περιπτώσεις είχαν ως υπαρκτή βάση «ακραίες» καταναλωτικές συμπεριφορές αγροτών εκτρέπονταν σε γενικευμένη απαξίωση όλου του αγροτικού κόσμου.
Διαπίστωσα άλλη μια φορά την αμετροέπεια του «κατοίκου της πόλης», αυτού τού υβριδικού όντος που έχοντας γεννηθεί και μεγαλώσει σε τεχνητό περιβάλλον, χωρίς επαφή με τη Φύση και γνώση έστω στοιχειωδών συνθηκών και παραμέτρων που ρυθμίζουν την ίδια την ύπαρξή του, έχει την εντύπωση ότι τα πορτοκάλια φυτρώνουν στο …Βασιλόπουλο, αδυνατώντας πλήρως να αντιληφθεί ποια αγωνία ζωής και πόσος μόχθος κρύβεται πίσω από το φρούτο που απλώνει το χέρι να πάρει από το ράφι.
Μου θυμίζει τις διάφορες «κυρίες Τίποτα» που τσακώνονται στις λαϊκές με τους πωλητές για την τιμή των χόρτων.
Επειδή οι lifestyle διαιτητικές συνταγές επιτάσσουν «ημερήσια κατανάλωση τουλάχιστον 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών», για να γίνουν σαν την Κάτια Ζυγούλη, οι «αστές» κυράτσες θεωρούν ότι κάποιοι σκλάβοι πρέπει να πηγαίνουν με ήλιο, χιόνι, λάσπη να μαζεύουν στα χωράφια χόρτα και να τους τα πουλάνε «τζάμπα», 1 € το κιλό.
Την ίδια στιγμή που πληρώνουν σε απατεώνες 100ντάδες € για λίγα mg κρέμας «ανόρθωσης πισινών».
Είδα και πόσο η από-πολιτικοποίηση έχει μετατρέψει το πολιτικό κριτήριο εξέτασης κοινωνικών ζητημάτων σε ζηλόφθονη σύγκριση καταναλωτικής δυνατότητας.
Ουσιαστικά, το κεντρικό ζήτημα ήταν «γιατί οι κερατάδες οι αγρότες έφτιαξαν σπίτια, πήραν αυτοκίνητα και γλένταγαν στα μπουζούκια».
«Επειδή έβλεπαν τους κατοίκους των πόλεων να τα κάνουν», είναι η απάντηση.
Συμφωνώ με όσα επικαλούνται για την επιφανειακή κατάσταση οι επικριτές. Και επαυξάνω. Γνωρίζω από πρώτο χέρι για «τις μπέμπες» (BMW), «τα φακαντόρο» (χρυσαφικά) και «το αγροτικό»(πρωινό ουίσκι).
Αλλά στους αγρότες δεν αναλογεί μεγαλύτερο ποσοστό παρασιτισμού και ακραίου καταναλωτισμού απ’ ό,τι στα υπόλοιπα στρώματα.
Όταν κάθε μεταπράτης αεριτζής και κάθε κοσμική πουτάνα θεωρούν «δικαίωμά» τους να έχουν τρίπατη μεζονέτα με υπόγεια πισίνα επενδυμένη με πλακάκια Versace, ποιος το αρνείται στους αγρότες;
Κι όσο για τους καλόπιστους σχολιαστές, της μεσαίας τάξης των πόλεων, ας δοκιμάσουν έστω για μια εβδομάδα αντί να κουβαλάνε χαρτιά στα γραφεία να ζήσουν ζωή αγρότη. Μετά να μιλήσουν.
Προσοχή : όχι «αγροτική ζωή» σε «ράντσα» αγροτουρισμού.

Το αγροτικό ζήτημα σε αριθμούς...

Αντιγράφω από την εφημερίδα express:

AYΞHΣH του κόστους παραγωγής και η ξαφνική μείωση των τιμών των προϊόντων τους «έπνιξε» τους αγρότες, που τα τελευταία χρόνια παράγουν… χρέη.
...
Μιλώντας με αριθμούς, για να κατανοήσει κάποιος το μέγεθος του προβλήματος αρκεί να γνωρίζει ότι:
  1. Το καλαμπόκι πωλείται προς 10-11 λεπτά το κιλό και το νεκρό σημείο είναι· στα 17 λεπτά/κιλό.
  2. Το λάδι πωλείται 2 ευρώ το κιλό και το κόστος παραγωγής είναι στα 2,40· ευρώ.
  3. Το σιτάρι πωλείται 18 λεπτά το κιλό και το κόστος παραγωγής είναι στα 22· λεπτά.
  4. Τα χυμοποιήσιμα πορτοκάλια πωλούνται προς 5-6 λεπτά το κιλό και το κόστος· προσδιορίζεται στα 12-13 λεπτά το κιλό.
  5. Το βαμβάκι πωλείται πλέον κάτω από 30 λεπτά το κιλό και το κόστος ξεπερνά· τα 50 λεπτά το κιλό.

Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι το αγροτικό επάγγελμα έχει καταρρεύσει και πλέον ωθεί μεγάλες μάζες αγροτών, κυρίως τους νεότερους, στην εσωτερική μετανάστευση, προς αναζήτηση εργασίας και κυρίως περισσότερων προοπτικών βελτίωσης της καθημερινότητάς τους.
Πολλοί αναρωτιούνται γιατί αφού μια καλλιέργεια αποδεικνύεται μη αποδοτική, δεν την αλλάζουν, στρεφόμενοι σε άλλες πιο προσοδοφόρες. Η απάντηση είναι απλή. Δεν υπάρχουν άλλες καλλιέργειες ικανές να αντικαταστήσουν αυτές που εδώ και χρόνια βρίσκονται σε κρίση.
Τα αγροτικά προϊόντα δεν είναι αποτέλεσμα έρευνας και βιομηχανικού σχεδιασμού. Δεν παράγονται καινούργια προϊόντα, ανάλογα με τις ανάγκες της αγοράς.
Eτσι, από τη στιγμή που η Ευρωπαϊκή Eνωση αποφάσισε να μειώσει τις επιδοτήσεις στην αγροτική οικονομία, γιατί βρίσκει φθηνότερα προϊόντα στον Tρίτο Kόσμο, η κρίση ήταν δεδομένη. Οι επιπτώσεις δηλαδή της αναθεώρησης της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής του 2004 γίνονται οδυνηρά εμφανείς τώρα. Η «αδιαφορία» της Ε.Ε. για τους αγροτικούς πληθυσμούς σε συνδυασμό με την απόφασή της να μειώσει τη συνολική παραγωγή της έχει ως αποτέλεσμα την κρίση που βιώνουμε σήμερα στην Ελλάδα.

Παρασκευή 23 Ιανουαρίου 2009

Δάσκαλοι...

Η διατήρηση ενός ιστολογίου είναι, για μένα τουλάχιστο, μια διαδικασδία χρονοβόρα και επίπονη. Δυστυχώς αυτή την περίοδο ο χρόνος δεν περισεύει κι η έτσι η ενημέρωση του ιστολογίου... χωλαίνει.
Τα κείμενα που ακολουθούν μου τα έστειλε η Γιούλα στις 16 Του Νοέμβρη. Από τότε ήταν στα υπόψη...
(Ο συντάκτης τους και ο χρόνος έκδοσής τους στο τέλος)

«Κλείστε τα Σχολειά»
...Και για τους δασκάλους δυστυχώς δε συμβαίνει ό,τι και με τους άλ­λους υπαλλήλους του Κράτους. Σ' αυτούς προπαντός πρέπει κανείς να προσπαθήσει ν' αναζωογονήσει την ψυχή τους, να τονώσει το ηθικό τους, να τους κάνει περήφανους και απολύτως ελεύθερους από κάθε βιοτική επιρροή. Η επίδραση τους στον ψυχικό κόσμο του παιδιού είναι τόσο καταπληχτική, ώστε γι' αυτή την ελευθερία του παιδιού, την ηθική διάπλαση, το ελεύθερο φρόνημα, την ανώτερη συνείδηση, οφείλει η κοινωνία να τους περιβάλει με μια εξαιρετική φροντίδα και μια ανώτερη περιποίηση.
Όχι ημίμετρα και τσιγκουνιές. Είπα κι αλλού ότι η διαμόρφωση του μελλούμενου ανθρώπου και συνεπώς της μελλούμενης κοινωνίας συντελεί­ται στο παιδί, στο σχολειό, από την καθημερινή επίδραση του δασκάλου. Δε μας ενδιαφέρουν τόσο πολύ οι γνώσεις και η ξερή σοφία, όσο η ωραία ψυχή και η ελεύθερη σννείδηση.
Κι αυτά θα τα δώσει στο παιδί το περιβάλλον του σχολειού και, η ελεύθερη και ανώτερη ψυχή του δασκάλου, Αλλιώς, αν η ψυχή του δασκά­λου εξακολουθήσει να μένει κακομοιριασμένη, ταπεινή, πονηρή και ύπου­λη, εξίσου κακομοιριασμένη, ταπεινή, πονηρή και ύπουλη θα διαμορφωθεί για πάντα και η ψυχή του παιδιού και της μέλλουσας κοινωνίας!
Απλούστατα πράγματα, λίγη σκέψη γύρω στην υπόθεση αυτή, και όμως πόση ακατανόητη στενομυαλιά και οπισθοδρομικότητα από μέρος της Πολιτείας και της κοινωνίας απέναντι του Δασκάλου! (σελίδα 33)
...
(Και από τη σελίδα 42)
...Το Κράτος εξάλλου ας θελήσει επιτέλους να σκεφτεί ότι δεν είναι επίχειρηματίας, που το σχολειό είναι απλώς ένα μαγαζί του κι ο δάσκαλος ο υπάλληλος του μαγαζιού του αυτού! Το Σχολειό δεν είναι εμπορική επι­χείρηση, αλλ' ένας δονούμενος νεφελόκοσμος, κι ο δάσκαλος ο μικρός θεός μιας πραγματικής δημίονργίας! Κι αν το Κράτος εξακολουθήσει να κάνει εμπορικούς υπολογισμούς και ν' αναγκάζει το δάσκαλο έστω και μια στιγ­μή της μέρας του να ξοδεύει έξω απ' το σχολειό για τη διατροφή του — ε, τότε αλίμονο στα νιάτα αυτά που μπαίνουνε μέσα σε τέτοια εμπορικά κα­ταστήματα
Μίλτος Κουντουράς, «Κλείστε τα Σχολειά», 1923

Έναν αίωνα μετά στην Ελλάδα διεκδικούμε το αυτονόητο....

Τρίτη 13 Ιανουαρίου 2009

Η φαντασία δε μένει πια εδώ...

Φαντασία και σύγχρονο ελληνικό σχολείο είναι πράγματα αταίριαστα. Το δεύτερο έχει εξορίσει την πρώτη στο ...πυρ το εξώτερο ως μη παραγωγική. Γνώσεις, γνώσεις, γνώσεις! Γνώσεις το πρωί στο σχολείο, το απόγευμα στο φροντιστήριο, το βράδυ στο σπίτι. Ελεύθερος χρόνος, παιχνίδι, δημιουργική και κριτική σκέψη, κάθε Σεπτέμβρη "άμα τη ενάρξη '' της σχολικής χρονιάς, αναχωρούν για τόπους μακρινούς. Από τα έξι ως τα δεκαοκτώ, παιδιά πρόωρα γερασμένα, κατάκοπα, τρέχουν να προλάβουν, τι άραγε;
Ίσως την παιδικότητα τους που χάνεται πριν τη ζήσουν...
Γνώση αντί για φαντασία
του ΕΥΓΕΝΙΟΥ ΤΡΙΒΙΖΑ*
Η ενθάρρυνση της δημιουργικότητας και η καλλιέργεια της φαντασίας είναι από τις πιο παραμελημένες πλευρές των σύγχρονων εκπαιδευτικών συστημάτων. Είναι πιο εξοργιστικό -γράφει ο Τζον Γουότσον- τα σχολεία να παραγεμίζουν τα παιδιά σαν γαλοπούλες με γνώσεις και γεγονότα και να αφήσουν τη φαντασία τους να λιμοκτονεί.Τα παιδιά εισέρχονται στο σχολείο προικισμένα με πλούσια φαντασία. Αποφοιτούν με φαντασίες ατροφικές ή στραγγαλισμένες. Δεδομένου του κρίσιμου ρόλου της φαντασίας στη δημιουργικότητα, την καινοτομία και την επιστημονική πρόοδο, ο αρνητικός αντίκτυπος στην κοινωνία είναι ανυπολόγιστος.Οταν επισκέπτομαι συχνά σχολεία με εντυπωσιάζει η τεράστια φαντασία και δημιουργικότητα των προνηπίων και νηπίων. Βλέπω λίγα χρόνια αργότερα, τα ίδια παιδιά να συμπεριφέρονται σαν ρομπότ, σαν πιόνια. Κουρασμένα και αγχωμένα, να έχουν χάσει τη φρεσκάδα αυτή της ματιάς, αυτή τη μαγική σπίθα. Εχουμε όμως και εμείς μερίδιο της ευθύνης. Ανησυχούμε όταν τα παιδιά παίζουν με αόρατους φίλους ή όταν υποδύονται στα παιχνίδια τους διάφορους ρόλους. Προτιμάμε να τους δίνουμε βιβλία ηθικής βελτίωσης ή μετάδοσης γνώσεων αντί να τους χαρίζουμε παραμύθια, τα οποία είναι η θρεπτικότερη τροφή της φαντασίας.Στόχος της εκπαίδευσης δεν πρέπει να είναι τόσο η μετάδοση γνώσεων -άλλωστε η γνώση στην εποχή μας είναι εύκολα προσβάσιμη- όσο η καλλιέργεια της δημιουργικότητας του παιδιού, ώστε να μπορεί να κάνει σωστή εκμετάλλευση αυτών των γνώσεων. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η επιστήμη δεν είναι τίποτα άλλο από εφηρμοσμένη φαντασία. Η επιστημονική πρόοδος δεν επέρχεται τόσο με νέες παρατηρήσεις και πρόσθετα στοιχεία, όσο με μετατάξεις που συντελούνται στη φαντασία των επιστημόνων. Με τολμηρές ιδέες, θαρραλέες υποθέσεις και ριζοσπαστικές εικασίες. Μαθαίνουμε τα παιδιά να υπηρετούν την πραγματικότητα, ενώ θα έπρεπε να τα μαθαίνουμε να την ξεπερνούν.
*Καθηγητής Εγκληματολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, συγγραφέας
Ελευθεροτυπία , 12/1/09

Σάββατο 3 Ιανουαρίου 2009

Γενοκτονία ...(2)

فلسطينيفلسطيني، أنا اسمي فلسطينينقشتُ اسمي على كلّ الميادينبخطّ بارز يسمو على كلّ العناوينحروف اسمي تلاحقني، تعايشني، تغذّينيتبثّ النار في روحي وتنبض في شرايينيجبال النهر تعرفني مغاورُها وتدرينيبذلتُ الطاقة الكبرى وقلت لأمّتي: "كوني"صلاح الدين في أعماق أعماقي ينادينيوكلّ عروبتي للثأر للتحرير تدعونيوراياتي التي طُيَت على ربوات حطّينوصوت مؤذِّن الأقصى يهيب بنا: "أغيثوني"وآلاف من الأسرى... وآلاف المساجينتنادي الأمّة الكبرى وتهتف بالملايينتقول لهم: "إلى القدس، إلى قِبلة الدينإلى حرب تدكّ الظلم تزهق روح صهيونوترفع في سماء الكون أعلام فلسطينوتهدر كلمتي... تمضيفلسطيني.. فلسطيني.. فلسطيني
Παλαιστίνιος
Παλαιστίνιος, το όνομά μου Παλαιστίνιος
Το χάραξα παντού
Μ' εξέχουσα γραφή, υπερβαίνοντας όλους τους τίτλους
Με κυνηγάνε τα γράμματά του... συμβιώνουμε, με τρέφουνε
Διαδίδουν στην ψυχή μου την πυρά, σφύζουν στις φλέβες μου
Τα σπήλαια στα βουνά του ποταμού με ξέρουνε, με γνωρίζουν
Έβαλα την μεγάλη ενέργεια και είπα στο έθνος μου: «Γίνε»
Ο Σαλαδίνος, στα έσχατα βάθη μου, μού φωνάζει
Ο αραβισμός μου, στην εκδίκηση, στην απελευθέρωση με καλεί
Οι σημαίες μου οι διπλωμένες στους λόφους της Χατίν
Η φωνή του μουεζίνη του Αλ- Άκσα μας φωνάζει: «Βοηθήστε με»
Χιλιάδες αιχμάλωτοι, χιλιάδες φυλακισμένοι
Καλούνε το έθνος το μεγάλο, φωνάζουν στα εκατομμύρια
Λένε: "ελάτε στα Ιεροσόλυμα, ελάτε στο προορισμό της πίστης
Ελάτε σε πόλεμο που συντρίβει την αδικία, και σκοτώνει τη Σιών
Υψώνει στον ουρανό του κόσμου τη σημαία της Παλαιστίνης"
Και βροντά ο λόγος μου, πηγαίνει...
Παλαιστίνιος...
Παλαιστίνιος...
Παλαιστίνιος
...

Γενοκτονία...

Ο χάρτης που ακολουθεί δείχνει τη σταδιακή (από το 1945 ως τις μέρες μας) έξωση από τα παλαιστινιακά εδάφη των αραβικών πληθυσμών και τη φυσική τους εξόντωση. Τα γεγονότα που λαμβάνουν χώρα στη Γάζα τις τελευταίες μέρες δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένα λιθαράκι στην γενοκτονία...