dimosofoulis@yahoo.gr

Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2008

Για τον Οκτώβρη που ζυγώνει...

... ειν' η ζακέτα και το μπουφανάκι ανάριχτο στους ώμους.
... ειν' τα ζεστα χρώματα του δειλινού.
... ειν' τα φύλλα που χλωμιάζουν, κιτρινίζουν, κοκκινίζουν,
μέχρι να αποχωριστούν απ' το ζωογόνο κλαδί.
... είν' τα χρυσάνθεμα που αψηφούν τη δυσοίωνη προοπτική
και χαρίζουν χρώμα στη βεράντα.
... ειν' ο Οκτώβρης που με σφίγγει, με σφίγγει, με πνίγει.
... είν' ο Οκτώβρης των φροντιστηρίων, των ωδείων, των αγοραίων γνώσεων.
... ειν' ο Οκτώβρης των εμβατηρίων και των παρελάσεων.
... είναι ο Οκτώβρης των προδομένων επαναστάσεων.

... κι είν' η μελαγχολία που σπρώχνει να διαβεί
μα τ' όνειρο αντέχει...

(Και είναι η Φρόσω που προτείνει και εμπνέει!)



Κεμάλ.
٭
Ακούστε την ιστορία του Κεμάλ
ενός νεαρού πρίγκηπα,της ανατολής
απόγονου του Σεβάχ του θαλασσινού,
που νόμισε ότι μπορεί να αλλάξει τον κόσμο.
Αλλά πικρές οι βουλές του Αλλάχ
και σκοτεινές οι ψυχές των ανθρώπων.
٭
Στης Ανατολής τα μέρη μια φορά και ένα καιρό
ήταν άδειο το κεμέρι, μουχλιασμένο το νερό
στη Μοσσούλη, τη Βασσόρα, στην παλιά τη χουρμαδιά
πικραμένα κλαίνε τώρα της ερήμου τα παιδιά.
٭
Κι ένας νέος από σόι και γενιά βασιλική
αγροικάει το μοιρολόι και τραβάει κατά εκεί
τον κοιτάν οι Βεδουίνοι με ματιά λυπητερή
κι όρκο στον Αλλάχ τους δίνει, πως θ' αλλάξουν οι καιροί.
٭
Σαν ακούσαν οι αρχόντοι του παιδιού την αφοβιά
ξεκινάν με λύκου δόντι και με λιονταριού προβιά
απ' τον Τίγρη στον Ευφράτη, απ' τη γη στον ουρανό
κυνηγάν τον αποστάτη να τον πιάσουν ζωντανό.
٭
Πέφτουν πάνω του τα στίφη, σαν ακράτητα σκυλιά
και τον πάνε στο χαλίφη να του βάλει την θηλειά
μαύρο μέλι μαύρο γάλα ήπιε εκείνο το πρωί
πριν αφήσει στην κρεμάλα τη στερνή του την πνοή.
٭
Με δύο γέρικες καμήλες μ' ένα κόκκινο φαρί
στου παράδεισου τις πύλες ο προφήτης καρτερεί.
Πάνε τώρα χέρι χέρι κι είναι γύρω συννεφιά
μα της Δαμασκού τ' αστέρι τους κρατούσε συντροφιά.
٭
Σ' ένα μήνα σ' ένα χρόνο βλέπουν μπρος τους τον Αλλάχ
που από τον ψηλό του θρόνο λέει στον άμυαλο Σεβάχ:
«νικημένο μου ξεφτέρι δεν αλλάζουν οι καιροί,
με φωτιά και με μαχαίρι πάντα ο κόσμος προχωρεί»
٭
Καληνύχτα Κεμάλ, αυτός ο κόσμος δε θα αλλάξει ποτέ
Καληνύχτα...
٭
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Πρώτη εκτέλεση: Βασίλης Λέκκας
Άλλες ερμηνείες: Αλίκη Καγιαλόγλου, Μάριος Φραγκούλης , Αλκίνοος Ιωαννίδης

Καλό μήνα αδέρφια!!!

Έχει και τούτος ο καιρός τη γλύκα του....

Τετάρτη 24 Σεπτεμβρίου 2008

Αφιερωμένο...

...για το Γιώργο,
που κάνει τα πρώτα του βήματα.

Κοιμήσου... [αγόρι μου].
Εἶναι μακρὺς ὁ δρόμος.
Πρέπει νὰ μεγαλώσεις.

Εἶναι μακρὺς
μακρὺς μακρὺς ὁ δρόμος.

Τὸ παιδί μου κοιμήθηκε
κι ἐγὼ τραγουδάω...

Δύσκολα εἶναι, ... ,
στὴν ἀρχή.

Τί νὰ πεῖς, δὲν ξέρεις.
Δύσκολα εἶναι στὴν ἀρχή.

Γιατὶ δὲν εἶναι,...,
νὰ μάθεις μόνο
ἐκεῖνο ποὺ εἶσαι,
ἐκεῖνο ποὺ ἔχεις γίνει.

Εἶναι νὰ γίνεις
ὅ,τι ζητάει
ἡ εὐτυχία τοῦ κόσμου,
εἶναι νὰ φτιάχνεις, ...
τὴν εὐτυχία τοῦ κόσμου.

Ἄλλη χαρὰ δὲν εἶναι πιὸ μεγάλη
ἀπ᾿ τὴ χαρὰ ποὺ δίνεις.

Νὰ τὸ θυμᾶσαι...
(Γιάννης Ρίτσος: Πρωϊνό άστρο, διασκευή)

Τρίτη 23 Σεπτεμβρίου 2008

Για τα παιδιά...

[Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς ο χρόνος που αφιερώνουμε στο ιστολόγιο μειώθηκε...
Πρόθεσή μας να συνεχίσουμε, παρά τις αντίξοες συνθήκες, να αναρτούμε σκέψεις δικές μας καθώς άλλων που μας τράβηξαν το ενδιαφέρον και θα θέλαμε να σας τις κοινοποιήσουμε...
Απόψε παρουσιάζουμε σκέψεις του Χαλίλ Γκιμπράν από το βιβλίο του "Ο Προφήτης" , εκδ. Αλμωπάς (μετ. Γ. Μπαρουξής)]
Τα παιδιά ...Δεν είναι δικά σου παιδιά!
Είναι οι γιοι και οι κόρες της λαχτάρας
της ζωής για τον εαυτό της.
Έρχονται μέσα από σας, αλλά όχι από σας.
Και παρόλο που είναι μαζί σας,
δε σας ανήκουν.
Μπορείτε να τους δώσετε την αγάπη σας,
αλλά όχι τις σκέψεις σας.
Γιατί έχουν δικές τους σκέψεις.
Μπορείτε να στεγάσετε το σώμα τους,
αλλά όχι την ψυχή τους.
Γιατί η ψυχή κατοικεί στο σπίτι του αύριο,
που εσείς δεν μπορείτε να επισκεφτείτε
ούτε στα όνειρά σας.
Μπορείτε να προσπαθήσετε να είστε σαν κι αυτά,
αλλά μη ζητάτε να τα κάνετε σαν κι εσάς.
Γιατί η ζωή δεν πάει προς τα πίσω,
ούτε καθυστερεί με το χθες
Χαλίλ Γκιμπράν: "Ο Προφήτης", Εκδ. Αλμωπάς, σελ. 33

Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2008

Ψυχές που ράγισαν...

Ο εφιάλτης της Βιολέτας να αποδείξει ότι είναι μητέρα
Της Μαριλης Μαργωμενου
Ο, τι και να τη ρωτήσεις, η Βιολέτα απαντά το ίδιο: «Φοβήθηκα. Πάρα πολύ φοβήθηκα». Εχει το βλέμμα του ανθρώπου που παραλίγο να χάσει τον κόσμο, κι αν τελευταία στιγμή το σύμπαν της διασώθηκε, μες στο σοκ που υπέστη συνετρίβησαν όλες της οι βεβαιότητες. Κι έτσι ακόμη και τώρα, η Βιολέτα κρατάει σφιχτά την κόρη της, τη Βαλεντίνη, σαν να υπάρχει ακόμη περίπτωση κάποιος να της την πάρει.
Η Βιολέτα είναι η εικοσιεννιάχρονη γυναίκα που την περασμένη Τετάρτη συνελήφθη στην Κω με την κατηγορία της αρπαγής ανηλίκου. Που ξαφνικά βρέθηκε στο αστυνομικό τμήμα κατηγορούμενη πως, 4 χρόνια πριν, άρπαξε τη μικρή Ντενίζ Πιπιτόνε απ’ το σπίτι της στη Σικελία, και που μέχρι να βγουν τα αποτελέσματα του τεστ DNA δεν υπήρχε ούτε ένας άνθρωπος να πιστεύει πως η οκτάχρονη Βαλεντίνη είναι πράγματι δική της κόρη. Ακόμη και τώρα, όταν τη ρωτούν για όλα αυτά, η Βιολέτα νιώθει αμηχανία. Ενώ διαβάζετε αυτές τις γραμμές, εκείνη θα πρέπει ήδη να έχει αφήσει πίσω της την Κω για να έρθει στην Αθήνα. «Γιατί στο νησί», λέει, «δεν ξέρω τι να πω, πώς να κοιτάξω τους γείτονες».
Κι όμως, μια εβδομάδα νωρίτερα, ακόμη κι η ίδια Βιολέτα πίστευε πως δεν έχει τίποτε να χάσει. Πριν από τέσσερα χρόνια, στα είκοσι πέντε της που τη χώρισε ο άνδρας της, βρέθηκε με δυο μωρά παιδιά στον δρόμο, τη Βαλεντίνη που ήταν τεσσάρων χρονών, και τον Μανώλη που ήταν έξι, κι αναγκάστηκε να περάσει στην Ιταλία για να βρει έναν θείο της να τους φιλοξενήσει. Οταν κατέληξε τελικά στην Ελλάδα, ήταν για όλους μια Αλβανίδα τσιγγάνα απ’ αυτές που περιφέρουν τα παιδιά τους ζητιανεύοντας. Για όλους, εκτός απ’ τη Βιολέτα και τον Μανώλη. Οι δυο τους έλεγαν πως δεν ζητιανεύουν, είχαν βαφτίσει τα βραχιόλια και τα παιχνίδια που πουλούσαν στους τουρίστες της Κω «προσφοράκια» και τριγυρνούσαν όλη μέρα στις παραλίες του νησιού προσπαθώντας να βγάλουν μεροκάματο. Μέχρι εκείνο το πρωί του καλοκαιριού, που η Βαλεντίνη πρότεινε ένα «προσφοράκι» σε μια Ιταλίδα τουρίστρια. Η μικρή το θυμάται ακόμη το περιστατικό: Η τουρίστρια, λέει, την κοιτούσε περίεργα και προσπαθούσε να της πιάσει συζήτηση κι ήθελε να την πάει κάπου μαζί της. «Εσύ πώς και της μίλησες ιταλικά;», η λογική ερώτηση. Το παιδί σηκώνει τους ώμους, «μα εγώ δεν της μίλησα ιταλικά. Τουριστικά της μίλησα!».
Πόσες συμπτώσεις χρειάζονται για να αρχίσει να μοιάζει μια ιστορία με παραμύθι απ’ αυτά που έχουν χαρούμενο τέλος; Η ιταλική αστυνομία πιστεύει πως την Ντενίζ την πήραν αθίγγανοι, και η Βιολέτα είναι τσιγγάνα. Η Ντενίζ ήταν τεσσάρων χρόνων κι είχε ένα σημάδι κάτω απ’ το μάτι, κι η Βαλεντίνη 4 χρόνια μετά είναι 8 χρόνων κι έχει μια γρατζουνιά στο δεξί ζυγωματικό. Η Ντενίζ μιλούσε ιταλικά, και η Βαλεντίνη είπε τρεις ιταλικές λέξεις στην τουρίστρια – αυτές δηλαδή που είχε μάθει απ’ τον θείο της στην Ιταλία. Τα μέσα ενημέρωσης ήθελαν τόσο να είναι αλήθεια η παραμυθένια ιστορία, που το Reuters και το Ansa πριν τελειώσει η εξέταση DNA έδωσαν την είδηση πως η Βαλεντίνα δεν είναι το βιολογικό παιδί της Βιολέτας.
Μόνο που, μερικές φορές, το παραμύθι του ενός συμπίπτει με τον εφιάλτη του άλλου. Στο αστυνομικό τμήμα της Κω, η Βαλεντίνη κάθε φορά που τη ρωτούσαν «πού είναι η μαμά σου;», επέμενε να δείχνει τη Βιολέτα. Οταν η μητέρα της έφυγε για μισή ώρα να πάει στο σπίτι τους να φέρει παιδικές φωτογραφίες για ν’ αποδείξει ότι είναι δικό της το παιδί, η μικρή αφηνίασε. Εβγαλε τα παπούτσια της κι άρχισε να τα σκίζει, νόμιζε πως της πήραν τη μητέρα της. Κι όταν μια ώρα μετά η Βιολέτα γύρισε, το παιδί αρπάχτηκε επάνω της. Δεν κοιμήθηκε ούτε λεπτό εκείνο το βράδυ. Γιατί φοβόταν πως, αν το πάρει ο ύπνος, θα του πάρουν τη μαμά του.
Είναι παράξενο, αλλά εκτός απ’ τη Βιολέτα και τη Βαλεντίνη, ένας μονάχα άνθρωπος αρνούνταν να συμμετάσχει στο χαρούμενο παραμύθι: Η μαμά της Ντενίζ, η Πιέρα Πιπιτόνε. Η γυναίκα που έχει να δει την κόρη της τέσσερα ολόκληρα χρόνια. Που ψάχνει στο Ιντερνετ τα σάιτ με παιδική πορνογραφία μην ξέροντας αν προτιμά να δει την εικόνα της Ντενίζ εκεί ή να μην την ξαναδεί ποτέ. Και που αναρωτιέται ακόμη αν το παιδί της ήταν εκείνο το κοριτσάκι στο βίντεο που της έδειξε η αστυνομία: Ενας περαστικός στο Μιλάνο τράβηξε με το κινητό του μια μικρούλα που την κρατούσαν δύο αθίγγανοι απ’ το χέρι ενώ εκείνη ρωτούσε σαν χαμένη «πού με πάτε;».
«Η Ντενίζ μου φορούσε σκουλαρίκια»
Οσοι ήταν με την Πιέρα όταν έφθασαν στο σπίτι της οι φωτογραφίες της Βαλεντίνης, εξεπλάγησαν. Η μάνα έκανε ακριβώς το αντίθετο απ’ ό, τι όλοι οι υπόλοιποι: Εψαχνε να βρει κάτι που να την πείσει πως αυτό το παιδί δεν είναι το παιδί της. Εδειχνε τα αυτιά της μικρής που δεν είναι τρυπημένα κι έλεγε πως «η Ντενίζ μου φορούσε σκουλαρίκια». Κοιτούσε το σημάδι της Βαλεντίνας κάτω απ’ το μάτι, και κουνούσε το κεφάλι – «δεν είναι ακριβώς σαν του παιδιού μου». Και παρότι μονολογούσε πως «κανένα άλλο κορίτσι δεν θα μπορούσε να έχει τόσες ομοιότητες με την Ντενίζ», αρνούνταν να πιστέψει πως το κορίτσι στη φωτογραφία είναι η χαμένη της κόρη. Ελεγε πως μέχρι να βγει το τεστ DNA, όσο κι αν μοιάζει με την Ντενίζ το παιδί, θα είναι ακόμη η κόρη της Αλβανίδας τσιγγάνας. «Γιατί δεν ήθελε να απογοητευτεί μετά», είπαν οι συγγενείς της. Ή ίσως γιατί η Πιέρα ξέρει τι σημαίνει να σου παίρνουν το παιδί σου και να μην μπορείς να κάνεις τίποτε γι’ αυτό. Τον εφιάλτη που έζησε η Βιολέτα για δύο μέρες, εκείνη τον ζει εδώ και τέσσερα ολόκληρα χρόνια
.

Παιδί και τηλεόραση 2

Επανερχόμαστε στο θέμα παιδί και τηλεόραση ,αντλώντας στοιχεία αυτή τη φορά από το βιβλίο των Sabine Vutz - Urlich Unzner: Τα μοναχοπαίδια. Ένα ή Περισσότερα παιδιά; Εκδ. Θυμάρι, σελ. 88 - 90 (οι υπογραμμίσεις δικές μας):
"...Η τηλεόραση είναι βέβαια μια βολική «μπέιμπι – σίτερ» ….Αποτελεί μέρος της ζωής μας και του πολιτισμού μας, αλλά μπορούμε να μάθουμε να τη χρησιμοποιούμε σωστά.
Να στήνουμε ένα παιδί μπροστά στην τηλεόραση, για να έχουμε την ησυχία μας, αυτό σίγουρα είναι λάθος. Και στην ερώτηση «Τι επιτρέπεται να βλέπουν:», ισχύει ο κανόνας: να παρακολουθεί μαζί του κι ο γονιός. Και σε περίπτωση «κινδύνου» να την κλείνει.
Εδώ το πρόβλημα είναι αρκετά ακανθώδες και έχει πολ­λές παραμέτρους.
Πρώτον, είναι πρακτικά αδύνατο να παρακολουθεί πάντα και ο γονιός μαζί με το παιδί.
Δεύτερον, η απόκτηση γνώσεων του γονιού για το τι είναι ή δεν είναι καλό να παρακολουθεί το παιδί του -και, ιδιαίτερα, ανάλογα με την ηλικία του- είναι ένα τεράστιο κοινωνικό πρόβλημα, σχεδόν άλυτο μέχρι σήμερα, στις καταναλωτικές κοινωνίες. Προς το παρόν, η απόκτηση αυτών των γνώσεων εί­ναι υπόθεση προσωπική του κάθε γονιού;
Για το πρακτικό πρόβλημα "Τι κάνουμε τώρα;", Θα μεταφέρουμε κάποιες εμπειρικές γνώσεις από πρακτικές που εφαρμόστηκαν και απέδωσαν:
Οι γονείς συμφωνούν πρώτα μεταξύ τους.
Στη συνέχεια πληροφορούν τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας και ορίζουν μια καλή ώρα για τη σχετική συζήτηση. Εκεί αναφέρουν το πώς λειτουργούσε η τηλεόραση μέχρι τώρα. Αναγνωρίζουν το λάθος τους λόγω έλλειψης πληροφοριών ή από άλλους λόγους. Ανακοινώνουν πώς θέ­λουν να λειτουργεί από δω και πέρα και γιατί.
- Η τηλεόραση θα βρίσκεται μακριά απ' την κουζίνα ή το τραπέζι του φαγητού.
-Στην τηλεόραση θα πηγαίνουμε με ραντεβού. Τις άλλες ώρες θα είναι κλειστή. Για όλη την οικογένεια.
- Οι γονείς έχουν την ευθύνη να πληροφορησούν το παιδί (ή τα παιδιά) πόσες ώρες την εβδομάδα επιτρέπεται να βλέπει, ανάλογα με την ηλικία του.
Η επιλογή των προγραμμάτων για τα παιδιά: το δυσκολότερο, ίσως, σημείο, εφόσον οι γονείς δεν έχουν τις σχετικές γνώσεις.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ:
α.. Να δουν οι γονείς μαζί με το παιδιά τα παιδικά προγράμματα.
γ. Να δώσουν στα παιδιά την ελευθερία να διαλέγουν τα προγράμματα που Θέλουν -από αυτά που επιτρέπονται να δουν- μέχρι να καλύψουν τις ώρες που δι­καιούνται.
δ. Αν τα παιδιά είναι προσχολικής ηλικίας, σημειώνουν οι γονείς τις ημέρες και ώρες της εβδομάδας που Θα ανοίγουν, την τηλεόραση, για να δουν τα δικά τους προγράμματα."

"Τα μοναχοπαίδια Ένα ή περισσότερα παιδιά;"
Συγγραφείς: Vutz Sabine, Unzner Ulrich
Εκδόσεις:
Θυμάρι

Δευτέρα 15 Σεπτεμβρίου 2008

...κι εμείς θα ψάχνουμε για άλλες στεριές!

Στη Δέσποινα-Βασιλική με αγάπη....



Ένα καράβι παλιό, σαπιοκάραβο
με κάτι ναύτες τρελούς πειρατές
σηκώνει άγκυρα άγριο χάραμα
υπάρχουν θέσεις, αν θέλεις, κενές

Όταν βραδιάζει, που λες, στο κατάστρωμα
χίλια φωτάκια θ' ανάβουν μικρά
στη συντροφιά μας θα έρχεται ο άνεμος
να μας σφυρίζει τραγούδια παλιά

Άντε να λύσουμε, να ξεκινήσουμε
και τους βαρέθηκα, δεν τους μπορώ
να ξενυχτίσουμε και να μεθύσουμε
να τους ξεχάσουμε όλους εδώ

Ένα καράβι παλιό, σαπιοκάραβο
λύνει τους κάβους κι ανοίγει πανιά
αφήνει πίσω στραβά και παράλογα
σηκώνει άγκυρα για μακριά

Θα ξημερώνουμε πάνω στη θάλασσα
θα βγαίνει ο ήλιος να κάνει βουτιές
ο παπαγάλος θα λέει "τους ξεφύγαμε"
κι εμείς θα ψάχνουμε γι άλλες στεριές

Άντε να λύσουμε, να ξεκινήσουμε ...

Ένα καράβι παλιό, σαπιοκάραβο
με κάτι ναύτες τρελούς πειρατές
σηκώνει άγκυρα άγριο χάραμα
υπάρχουν θέσεις, αν θέλεις, κενές

Άντε να λύσουμε, να ξεκινήσουμε...

Στίχοι: Αλέξανδρος Δήμας
Μουσική: Αλέξανδρος Δήμας
Πρώτη εκτέλεση: Βασίλης Παπακωνσταντίνου
Δίσκος: Τα φεγγάρια του χειμώνα είναι λίγο παλαβα (1993 - MINOS EMI)

Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου 2008

Πού πάνε οι δάσκαλοι όταν γεράσουν...

Πού πάνε οι δάσκαλοι όταν γεράσουν;
Γερνούν οι δάσκαλοι;
Γερνούν όλοι οι δάσκαλοι;
Κι όσοι γερνούν, πότε γερνούν;
Στα εξήντα δυο; Μήπως στα ογδόντα; Στα είκοσι δυο;
Τι σημασία έχει;
Ίσως γεννιούνται γέροι!

Σέρνουν το κορμί τους σε σκονισμένες, παγωμένες αίθουσες
Ξεφυλλίζουν τα αδιάβαστα βιβλία τους
Διορθώνουν!;
(Πώς το μπορούν;)
Τραβούν γραμμές, θέτουν όρια
Μόρια
Θεμιτόν, Αθέμιτον, Ορθόν, Λάθος
Προάγουν, Απορρίπτουν, Επαινούν, Χλευάζουν

Περνούν τα χρόνια μετρώντας κουδούνια

Φοβούνται τα όνειρα
Ταύτισαν τα όνειρα με τους εφιάλτες
Φοβούνται να πετάξουν
Άφησαν τα φτερά στο σπίτι
κι όταν τα βρουν
προφασίζονται ίλιγγο

Σβήνουν με το σφουγγάρι ανήλικα χαμόγελα
κι η σκόνη απ' την κιμωλία
βουνό που τους πλακώνει

Γκρίζοι κρόταφοι
- τι κι αν δε φαίνονται-
Βαρύ το φορτίο για το μακρύ - μακρύ δρόμο τους...

(Για τους δασκάλους που αρνούνται να γεράσουν... )

σο για μένα

Είναι ένα πάλεμα
Η προσμονή κι η κούραση
Η ελπίδα και ο πόνος
Η απογοήτευση...
Το 'πα και πριν
Είναι μακρύς ο δρόμος
Και προχωράς
Και πονάς
Κι είν' τα κομμάτια της ψυχής σου αφημένα στο δρόμο
Κάθε μέρα και μια απώλεια
Σπονδή, για ποιο θεό;
Ποιος να βρεθεί να στα μαζέψει;]


Σάββατο 13 Σεπτεμβρίου 2008

Καλή σχολική χρονιά!

Αντιγράφω από το PRESS-GR:
"Ανοιξαν τα σχολεία. Για κάποιους ένα ευχάριστο και μοναδικό γεγονός, για τους περισσότερους θλιβερό. Σε μια μακρινή χώρα, στη Φινλανδία, που εδώ και μια δεκαετία οι μαθητές της βγαίνουν πρώτοι σε όλες τις διεθνείς αξιολογήσεις του ΟΟΣΑ(οι δικοί μας τελευταίοι), γιορτάζουν τις μέρες αυτές.Γιορτάζουν, γιατί μετά από δύο μήνες διακοπών βρέθηκαν ξανά με τους συμμαθητές και δασκάλους φίλους τους, στη μικρή κοινότητα του σχολείου τους.
Στη Φινλανδία, στα πολυθέσια και ολοήμερα σχολεία θα βρεις παιδιά από 8 μηνών μέχρι 16 ετών. Όταν εργάζονται και οι δύο γονείς μπορούν να αφήσουν το 8 μηνών και άνω παιδί τους στο σχολείο μαζί με τα μεγαλύτερα αδερφάκια του. Στη μικρή κοινότητα του σχολείου θα βρεις παιδιά με ειδικές ανάγκες, αφού, σκοπίμως, δεν υπάρχουν ειδικά ιδρυματικά-σχολεία. Θα βρεις βρέφη, να μαθαίνουν από μικρά να συνυπάρχουν με μεγάλους και αναπήρους, όπως στην κοινωνία των μεγάλων, καλλιεργώντας το αίσθημα της ευθύνης και της αλληλεγγύης των μεγάλων παιδιών προς τα μικρότερα και προς τα διαφορετικά.Στη Φινλανδία γιορτάζουν, γιατί θα βρεθούν πάλι σε σχολεία με σύγχρονα εργαστήρια και αμφιθέατρα, με κλειστά γυμναστήρια και πισίνες, με ειδικές αίθουσες χαλάρωσης και σάουνας, με εστιατόρια με το δωρεάν φαγητό και το σημαντικότερο, γιατί θα μάθουν και θα δημιουργήσουν γνώση με τους δασκάλους φίλους τους, παίζοντας, συζητώντας και μελετώντας διάφορα βιβλία και όχι ένα υποχρεωτικό σε κάθε μάθημα, όπως στην Ελλάδα. (Οι δάσκαλοί μας, ακόμη και να θέλουν να πάρουν πρωτοβουλίες δημιουργικής μάθησης δεν μπορούν. Είναι υποχρεωμένοι να δουλέψουν με συγκεκριμένα βιβλία με έναν στόχο: «να βγει όπως-όπως η ύλη», αποστηθισμένη βεβαίως).
Τα παιδιά στη Φινλανδία, στις πρώτες έξι τάξεις, κάνουν συχνά τεστ, όχι όμως για να βαθμολογηθούν (να τιμωρηθούν όπως τα ελληνόπουλα)αλλά για να διαπιστωθούν οι αδυναμίες τους ώστε να τους παρασχεθεί εξατομικευμένη ενισχυτική διδασκαλία. Η φιλοσοφία τους είναι, «η βαθμολογία αποθαρρύνει και ωθεί ακόμη περισσότερο στην άρνηση μάθησης τον κακό μαθητή, ενώ επιβραβεύει τον καλό μαθητή, που έτσι κι αλλιώς δεν χρειάζεται την επιβράβευση».
Τα παιδιά στη Φινλανδία μπορούν ήδη από τις πρώτες τάξεις, να επιλέξουν ακόμη και το ημερήσιο πρόγραμμά τους. Ένα παιδί της δευτέρας δημοτικού, μπορεί μια ημέρα να επισκεφτεί κάποιο μάθημα της τρίτης ή ακόμη και της πρώτης, αν νομίζει πως αυτό χρειάζεται περισσότερο.
Τα παιδιά στη Φινλανδία αλλά και σε πολλές άλλες χώρες, που το εκπαιδευτικό τους σύστημα είναι ανάμεσα σε εκείνο των πρώτων πέντε στον κόσμο, όπως στην Ιαπωνία, Κορέα και Καναδά, όταν έχουν τεστ στα μαθηματικά, φυσική, χημεία, ακόμη και στη γλώσσα τους, επιτρέπεται να έχουν μαζί τους βοήθημα (βιβλίο με τους μαθηματικούς, φυσικούς, χημικούς τύπους και λεξικό γλώσσας). Οι παιδαγωγοί τους δεν έχουν κανένα λόγο να απαιτήσουν από τα παιδιά να μάθουν απ έξω πράγματα, που μετά από μερικές εβδομάδες δε θα θυμούνται. Αυτό που τους ενδιαφέρει είναι να μάθουν τα παιδιά τους να σκέπτονται λογικά, με κριτική αναλυτική σκέψη, κατανοώντας περίπλοκα νοήματα και αλληλοσυσχετισμούς. Με λίγα λόγια, τους ενδιαφέρει να αγαπήσουν τα παιδιά τη μάθηση και το βιβλίο για να συνεχίσουν να μαθαίνουν μόνα τους. Με το ζόρι δε μαθαίνει κανείς. Με το ζόρι μπορείς μόνο να αποστηθίσεις ξένη γνώση, για λίγο καιρό.
Οταν το απόγευμα, μετά την ενισχυτική διδασκαλία, οι φινλανδοί μαθητές πάνε στο σπίτι, αφήνουν τη σάκα με τα βιβλία στο σχολείο. Ολη η υπόλοιπη ημέρα τους ανήκει. Χαίρονται την παιδικότητά τους. Τεστ για το σπίτι απαγορεύονται. Η λέξη φροντιστήριο δεν υπάρχει ούτε στο λεξικό τους. Είναι πρώτα στην Ευρώπη στην ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων και τελευταία σε τηλεθέαση. Τα ελληνόπουλα τρέχουν από φροντιστήριο σε φροντιστήριο σαν κουρδιστά πορτοκάλια. Το μόνο που τους μένει μετά, είναι να καθίσουν εξαντλημένα μπροστά στην τηλεόραση μέχρι να τους πάρει ο ύπνος. Σε καμιά άλλη χώρα του κόσμου δε βλέπεις παιδιά με τσάντες να κυκλοφορούν μέχρι τα μεσάνυχτα τρέχοντας σαν τον Βέγγο να προλάβουν το επόμενο μάθημα αποστήθισης, προς μεγάλη ικανοποίηση των φροντιστηρίων. Είναι δυνατόν αυτά τα τραύματα της χαμένης παιδικότητας να μην έχουν βαθιές και μακροχρόνιες ψυχικές συνέπειες;
Τα περισσότερα ελληνόπουλα πάνε άκεφα σε άθλια δημόσια σχολεία, που μοιάζουν σαν γκαράζ αυτοκινήτων. Θα συναντήσουν δασκάλους, στην πλειονότητά τους σκυθρωπούς και δίχως όρεξη, που από τότε που τελείωσαν τις σπουδές τους δεν έχουν ανοίξει βιβλίο. Θα συναντήσουν δασκάλους, για τους οποίους η λέξη εξατομικευμένη προσέγγιση μαθητή με ιδιαίτερα προβλήματα, υπάρχει μόνο στα λεξικά. Θα πρέπει να αποστηθίσουν κακογραμμένα βιβλία πάνω στα οποία θα εξεταστούν. Οποιος έχει την καλύτερη μνήμη ή τις καλύτερες τεχνικές αποστήθισης, όχι απαραίτητα και το καλύτερο μυαλό, θα επιβραβευθεί. Οι κακοί μαθητές θα τιμωρηθούν και θα σπρωχθούν στη μαθησιακή άρνηση. Η μαθητική διαρροή στη χώρα μας, σε κάποιες περιοχές ξεπερνά το 30% , ενώ στη Φινλανδία είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Η απάντηση της υπουργού παιδείας τους είναι: «είμαστε μια μικρή χώρα και δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε ούτε έναν μαθητή».
Γιατί αλήθεια συμβαίνουν όλα αυτά τα τραγικά, στο σημαντικότερο τομέα μιας χώρας όπως είναι η παιδεία, από την οποία εξαρτώνται όλα τα άλλα; Γιατί βασανίζουμε δίχως λόγο ότι πολυτιμότερο έχουμε, τα παιδιά μας; Γιατί, ενώ πληρώνουμε τα περισσότερα λεφτά στον κόσμο για την παιδεία (στην παραπαιδεία των φροντιστηρίων), έχουμε μια τόσο άθλια δημόσια παιδεία;
Την απάντηση μας την έδωσε πριν λίγες ημέρες ο κος Βουλγαράκης: «υπάρχουν βουλευτές που τα δίδακτρα που πληρώνουν για τα παιδιά τους στα ιδιωτικά σχολεία είναι περισσότερα από τα εισοδήματα που δηλώνουν στο πόθεν έσχες»!!!
Κυβερνώντες και εξουσιάζοντες, που στέλνουν τα παιδιά τους σε πανάκριβα ιδιωτικά σχολεία, δεν έχουν κανένα λόγο να δώσουν λεφτά στη δημόσια παιδεία, όπως δεν έχουν κανένα λόγο να δώσουν λεφτά για τη δημόσια υγεία αφού αν χρειαστεί, οι ίδιοι και τα παιδιά τους θα πάνε στο Memorial. Αυτή είναι η μοναδική εξήγηση και καμία άλλη για τα άθλια δημόσια σχολεία μας. Όλα τα άλλα είναι δικαιολογίες προς βλάκες!
Στη Φινλανδία, ο γιος του πρωθυπουργού, του προέδρου της ΝΟΚΙΑ, του θυρωρού της πολυκατοικίας και του χασάπη της γειτονιάς πάνε στο ίδιο δημόσιο σχολείο. Γι αυτό και έχουν κάθε λόγο να δίνουν τα διπλάσια ακριβώς λεφτά από εμάς, γύρω στο 7% του ΑΕΠ, για την παιδεία τους. «Βάση της εκπαίδευσής μας είναι η ισότητα όλων στο σχολείο», λέει η υπουργός τους. Οι φινλανδοί αγαπούν την πατρίδα τους, όχι ακροδεξιά και θεωρητικά σαν μια αφηρημένη ιδέα, αλλά σαν ζωντανό οργανισμό. Γι αυτούς πατρίδα είναι πάνω απ' όλα ο λαός τους, οι άνθρωποί τους, τα παιδιά τους. "

Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2008

Καζαντζάκης, 51 χρόνια από το θάνατό του

Νίκος Καζαντζάκης (1883-1957)
Ο Νίκος Καζαντζάκης γεννήθηκε στο Μεγάλο Κάστρο (Ηράκλειο), στις 18 Φεβρουαρίου 1883. Στα έξι του χρόνια, γνωρίζει τη ζωή της προσφυγιάς, εξαιτίας της επανάστασης του 1889, οπότε η οικογένειά του καταφεύγει στον Πειραιά για έξι μήνες.
Πίσω στο Ηράκλειο, ο Νίκος φοιτά στο δημοτικό σχολείο, όμως η κανονικότητα της παιδικής του ζωής διακόπτεται και πάλι το 1897. Με την έκρηξη της τελευταίας κρητικής επανάστασης, η οικογένεια Καζαντζάκη εγκαθίσταται στη Νάξο, όπου παραμένει για δύο περίπου χρόνια. Ο Νίκος ξεκινά τις γυμνασιακές του σπουδές στη γαλλική Εμπορική Σχολή του Τιμίου Σταυρού, την οποία διοικούσαν φραγκισκανοί μοναχοί. Μαθαίνει γαλλικά και ιταλικά και αρχίζει να γνωρίζει την ευρωπαϊκή λογοτεχνία, κυρίως όμως έρχεται σε επαφή με το δυτικό πολιτισμό.
Το 1899, μετά την αποκατάσταση της ειρήνης, η οικογένεια επιστρέφει οριστικά στο Ηράκλειο, όπου ο Νίκος περατώνει τις γυμνασιακές του σπουδές, το 1902.
Το φθινόπωρο του 1902, πηγαίνει στην Αθήνα για σπουδές στη Νομική Σχολή. Το Δεκέμβριο του 1905, παίρνει με άριστα το δίπλωμα του διδάκτορος της Νομικής. Την ίδια χρονιά εμφανίζεται στα γράμματα με το πρώτο του μυθιστόρημα Όφις και κρίνο. Για ένα διάστημα εγκαθίσταται στην Αθήνα και συνεργάζεται ως χρονογράφος στην εφημερίδα Ακρόπολις.
Τον Οκτώβριο του 1907, φεύγει για το Παρίσι, όπου συνεχίζει τις σπουδές του στη Νομική Σχολή, ενώ συγχρόνως παρακολουθεί τις παραδόσεις του φιλοσόφου Ανρί Μπερξόν στο Collège de France. Την ίδια εποχή εξοικειώνεται με τη φιλοσοφία του Νίτσε και εκπονεί τη διατριβή του με τίτλο "Ο Φρειδερίκος Νίτσε εν τη φιλοσοφία του δικαίου και της πολιτείας", την οποία ολοκληρώνει το 1909. Παράλληλα, ασχολείται και με τις λογοτεχνικές του συγγραφές.
Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του, περιηγείται για ένα περίπου μήνα τη Φλωρεντία και τη Ρώμη και διαμένει για λίγο στο Ηράκλειο.
Από τον Απρίλιο του 1910, εγκαθίσταται στην Αθήνα και λίγο αργότερα ξεκινά η συμβίωσή του με τη Γαλάτεια, με την οποία θα στεφανωθεί ενάμισυ χρόνο αργότερα.
Το πρόβλημα του βιοπορισμού παραμένει έντονο. Ο συγγραφέας δεν αποδέχεται το διορισμό του στη θέση του γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας και προσπαθεί να εξασφαλίσει ένα εισόδημα ως μεταφραστής ή επιδίδεται σε ποικίλες επιχειρήσεις. Στους Βαλκανικούς πολέμους, κατατάσσεται ως εθελοντής και υπηρετεί στο ιδιαίτερο γραφείο του πρωθυπουργού Ελ. Βενιζέλου.
Η γνωριμία του με τον Σικελιανό το 1914, ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο πνευματικών αναζητήσεων. Οι δύο φίλοι μελετούν μαζί και περιηγούνται την Ελλάδα. Από το φθινόπωρο του 1917 μέχρι τον Ιανουάριο του 1919, ο Καζαντζάκης ταξιδεύει στην Ελβετία. Λίγο μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα, διορίζεται γενικός διευθυντής του Υπουργείου Περιθάλψεως και εργάζεται για τον επαναπατρισμό των Ελλήνων του Καυκάσου.
Απογοητευμένος από τις πολιτικές εξελίξεις και από τη δολοφονία του φίλου του Ίωνα Δραγούμη, ο συγγραφέας πηγαίνει για ένα μήνα στη Γερμανία (Ιανουάριος 1921).
Επιστρέφοντας, απομονώνεται στην Κηφισιά μαζί με τον φίλο του Κ. Σφακιανάκη και δουλεύει την τραγωδία Χριστός. Στη συνέχεια, ταξιδεύει στην Κρήτη και την Πελοπόννησο, και όταν εξασφαλίζει συνεργασία με τον εκδότη Δ. Δημητράκο, φεύγει για τη Βιέννη. Η παράξενη δερματοπάθεια που εμφανίζεται στο πρόσωπό του, την οποία ο γιατρός Στέκελ (Stekel) χαρακτήρισε ως «masque de sexualité» [=μάσκα της σεξουαλικότητας], γίνεται αφορμή για να μελετήσει τις θεωρίες του Φρόυντ.
Από το φθινόπωρο του 1921, εγκαθίσταται στο Βερολίνο. Δουλεύει την Ασκητική, παρακολουθεί το συνέδριο των Αναμορφωτών της Παιδείας, γνωρίζεται με τον «πύρινο κύκλο» της Ραχήλ Λιπστάιν και περνά στον αστερισμό του Λένιν. Το καλοκαίρι του 1923, περιηγείται τη Γερμανία και επισκέπτεται τη γενέτειρα του Νίτσε. Αρχές του 1924, ταξιδεύει στην Ιταλία και παραμένει στην Ασίζη μέχρι τον Απρίλιο.
Λίγο μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα (1924), ο Καζαντζάκης γνωρίζει την Ελένη Σαμίου, τη γυναίκα που έμελλε να τον συντροφέψει στην υπόλοιπη ζωή του. Ωστόσο, δεν θα παραμείνει για πολύ στην Αθήνα. Τον Ιούλιο του 1924, πηγαίνει στην Κρήτη και τον Αύγουστο παραθερίζει στο ερημικό ακρογιάλι του Λέντα μαζί με την Ελένη, μελετώντας Όμηρο, Γκαίτε και Αισχύλο.
Στο Ηράκλειο παραμένει έναν ολόκληρο χρόνο. Ξεκινά τη μεγαλόπνοη σύνθεση της Οδύσσειας και πιθανότατα συγγράφει το Συμπόσιον. Επιπλέον, σχεδιάζει, χωρίς επιτυχία, παράνομη πολιτική δράση, γεγονός που προκαλεί τη σύλληψη και την εικοσιτετράωρη κράτησή του στην Ασφάλεια Ηρακλείου.
Τον Ιούλιο του 1925, επιστρέφει για λίγο στην Αθήνα, αλλά δεν αργεί να φύγει ξανά για ένα ταξίδι στα νησιά του Αιγαίου.
Από τον Οκτώβριο του 1925, ξεκινά για τον Καζαντζάκη μια μεγάλη περίοδος ταξιδιών σε όλο τον κόσμο. Σε κάθε ταξίδι του συλλέγει εικόνες, ιδέες και εμπειρίες, τις οποίες ενσωματώνει σε κάθε επόμενη επεξεργασία της Οδύσσειας.
Ως το 1933, επισκέπτεται, τρεις φορές τη Σοβιετική Ένωση και δύο την Ισπανία. Επίσης, ταξιδεύει στην Ιταλία, την Κύπρο, την Παλαιστίνη, την Αίγυπτο και το Σινά, ενώ διαμένει στο Γκόττεσγκαμπ της Τσεχοσλοβακίας για μεγάλα χρονικά διαστήματα.
Τα ταξίδια και η εντατική εργασία θα τον βοηθήσουν να αντέξει το θάνατο των γονιών του (1932). Οι ρυθμοί του είναι πυρετώδεις: γράφει σενάρια για τον κινηματογράφο, ποίηση, συνθέτει δραματικά έργα, μυθιστορήματα στα γαλλικά, συντάσσει εγκυκλοπαιδικά και γλωσσικά λεξικά και σχολικά βιβλία, αρθρογραφεί σε ελληνικές και ρωσικές εφημερίδες, μεταφράζει σημαντικά λογοτεχνικά κείμενα αλλά και παιδικά αναγνώσματα.
Στο πρόσωπο του ελληνορουμάνου συγγραφέα Παναΐτ Ιστράτι θα πιστέψει ότι βρήκε έναν ακόμη πνευματικό σύντροφο, με τον οποίο θα σχεδιάσει κοινή πολιτική και συγγραφική δράση. Τέλος, η γνωριμία του με τον Πρεβελάκη θα του χαρίσει έναν πιστό φίλο κι έναν αφοσιωμένο μαθητή.
Επιστρέφοντας από την Ευρώπη τον Απρίλιο του 1933, ο Καζαντζάκης πηγαίνει στην Αίγινα, τον τόπο που είχε ήδη διαλέξει για μόνιμη εγκατάσταση. Εξακολουθεί να δουλεύει την Οδύσσεια και συγχρόνως συνθέτει τα κάντα για τις Τερτσίνες του, μεταφράζει Δάντη, Κοκτώ, Χάουπτμαν, Σαίξπηρ, Πιραντέλο, Γκαίτε και γράφει τις ταξιδιωτικές του εντυπώσεις, θεατρικά έργα και μυθιστορήματα στα γαλλικά.
Από την Αίγινα φεύγει σπάνια, για να ταξιδέψει (Ιαπωνία-Κίνα, Ισπανία, Αγγλία) ή για να επιβλέψει την έκδοση της Οδύσσειας (1938). Στη διάρκεια της Κατοχής, ο Καζαντζάκης παραμένει κυρίως στην Αίγινα, απομονωμένος, και στρέφεται προς τη σύνθεση μυθιστορημάτων.
Το 1942, πηγαίνει στην Αθήνα, όπου συναντά το Σικελιανό μετά από είκοσι χρόνια, και ζητά από τον ομηριστή καθηγητή Ι.Θ. Κακριδή βιβλιογραφικά βοηθήματα για να μεταφράσει την Ιλιάδα.
Μετά την αποχώρηση των Γερμανών, επιστρέφει στην πρωτεύουσα, που συγκλονίζεται από τις εμφύλιες συγκρούσεις, και αναπτύσσει πολιτική δράση. Υποβάλλει υποψηφιότητα στην Ακαδημία Αθηνών, αλλά αποτυγχάνει για δύο ψήφους, και εκλέγεται πρόεδρος της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών.
Το καλοκαίρι του 1945 περιοδεύει στην Κρήτη ως μέλος της κυβερνητικής Επιτροπής Διαπιστώσεως Γερμανικών Ωμοτήτων. Το Νοέμβριο του 1945, στεφανώνεται την Ελένη Σαμίου και διορίζεται υπουργός άνευ χαρτοφυλακίου στην κυβέρνηση Σοφούλη, αλλά τρεις μήνες αργότερα παραιτείται.
Αρχές του 1946, παρακολουθεί την παράσταση του έργου του Καποδίστριας στο Βασιλικό Θέατρο και το Μάιο προτείνεται ως υποψήφιος για το βραβείο Νομπέλ μαζί με τον Άγγελο Σικελιανό.
Το καλοκαίρι του 1946 ο Καζαντζάκης αναχωρεί για την Ευρώπη, οριστικά, όπως αποδεικνύεται. Διαμένει για ένα διάστημα στην Αγγλία, προσκεκλημένος του Βρετανικού Συμβουλίου, και στη συνέχεια εγκαθίσταται στο Παρίσι και διορίζεται φιλολογικός σύμβουλος στην UNESCO.
Το Μάρτιο του 1948, παραιτείται και εγκαθίσταται μόνιμα στην Αντίμπ της γαλλικής Kυανής Aκτής.
Από το 1951, η υγεία του ολοένα κλονίζεται. Χάνει το δεξί του μάτι, ενώ κατά καιρούς εισάγεται στην Πανεπιστημιακή Κλινική του Φράιμπουργκ για τη θεραπεία της καλοήθους λεμφοειδούς λευχαιμίας που τον ταλαιπωρεί.
Παρ’ όλα αυτά, ξεκινά να συνεργάζεται με τον Κίμωνα Φράιερ, για τη μετάφραση στης Οδύσσειάς του στα αγγλικά. Το έργο του όμως προκαλεί αντιδράσεις από εκκλησιαστικούς κύκλους, που ζητούν τη δίωξή του.
Τον Ιούνιο του 1957, ο Καζαντζάκης αφήνει την Αντίμπ και ξεκινά μαζί με την Ελένη και το ζεύγος Ευελπίδη για την Κίνα, προσκεκλημένος της κινεζικής κυβέρνησης. Μετά από ένα περίπου μήνα περιήγησης στη χώρα, φτάνουν αεροπορικώς στην Καντόν, και ετοιμάζουν την επιστροφή τους μέσω Ιαπωνίας.
Ο Καζαντζάκης εμβολιάζεται για ευλογιά και χολέρα, αλλά παθαίνει μόλυνση και νοσηλεύεται στο Εθνικό Νοσοκομείο της Κοπεγχάγης. Καθώς επιδεινώνεται η κατάσταση του, μεταφέρεται στην πανεπιστημιακή κλινική του Φράιμπουργκ. Παρ’ όλο που ξεπερνά τη μόλυνση, προσβάλλεται από ασιατική γρίπη και πεθαίνει στις 26 Οκτωβρίου 1957 στο Φράιμπουργκ.
Η σορός του μεταφέρεται οδικώς από το Φράιμπουργκ στην Αθήνα και αεροπορικώς στο Ηράκλειο, όπου εκτίθεται σε λαϊκό προσκύνημα στον Άγιο Μηνά. Η κηδεία του γίνεται στις 5 Νοεμβρίου, στο κατάμεστο από κόσμο Ηράκλειο. Ενταφιάζεται στον προμαχώνα Μαρτινέγκο
.

Τα στοιχεία για τη βιογραφία του Ν. Καζαντζάκη τα πήραμε από την ιστοσελίδα του Ιδρύματος "Μουσείο Νίκου Καζαντζάκη"
Εργογραφία

Μνήμες από το ...μέλλον

Ήταν στην πρώτη Λυκείου, αν δεν κάνω λάθος, κι εγώ σιγά σιγά, κάτω από την επιρροή του Σπύρου του "Anti" - αιωνία η μνήμη του- και του Κώστα Α., έμπαινα σε rock μονοπάτια. Scorpions για αρχή και μια κασετούλα πολυπαιγμένη με τον Έλληνα ρόκερ (έτσι τον βλέπαμε εμείς τότε) Βασίλη Παπακωνσταντίνου. Ο "κουρσάρος", ο "γάτος", "Πρώτη Μαΐου", "Σεμπάστιαν", "Φοβάμαι"...
Τα χρόνια περνούν, οι κρόταφοι γκριζάρουν, ο κόσμος αλλάζει (;) κι εγώ φοβάμαι. Φοβάμαι όλο και πιο πολύ. Για όλα αυτά που γίνονται για μένα χωρίς, φυσικά, εμένα...
Και κάπου εκεί, στο Σύνταγμα ο Βασίλης - ο τραγουδιστής που γέμιζε νότες την εφηβεία μας- να μας συμπαραστέκεται σ' ένα αγώνα για παιδεία, για το δικαίωμα στη ζωή.




Με τρομάζουν αυτά που έρχονται, αλλά δε φοβάμαι...

Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου 2008

Να μας πάρεις μακριά!

Το λεωφορείο που καταπίνει τα χιλιόμετρα
Οι ατέλειωτες διαδοχικές στροφές από το Κατάφουρκο στο Μενίδι
Οι κλωβοί που δειλά - δειλά κάνουν την εμφάνισή τους
Το πράσινο
Το γαλάζιο
Η προσμονή
Η παραλία της Αμφιλοχίας
Η βόλτα με το σουβλάκι στο χέρι
Χαμένος στη ...Βόνιτσα
Η υποθαλάσσια διάβαση
Το Άκτιο κι ο γύρος της Λευκάδας
Ο Δημόπουλος και τα δελφινάκια του

Οι μνήμες...

Ο Αμβρακικός πεθαίνει!
Η διάγνωση.
Η θεραπεία;
Υπάρχει άραγε;
Νεκρός κόλπος !
Πεθαίνουν οι κόλποι;
Τι κόλπα είν' αυτά;
Ποιος τα σκέφτηκε;
Ποιος δε σκέφτηκε;

Τον βλέπεις καθώς περνάς και είναι τόσο ήσυχος!
Γαλήνιος.
Η σοφία της ζωής;
Εκδίκηση;
Από ποιόν; Για ποιόν;

Θαλασσογραφία...



Στα όνειρα που χάνονται το ξημέρωμα......

(Σπονδή στον Αμβρακικό που αργοπεθαίνει)

Αργοπεθαίνει...

Αντιγράφω από τον ΕΠΙΚΑΙΡΟ:

Αργοπεθαίνει όποιος γίνεται σκλάβος της συνήθειας,
επαναλαμβάνοντας κάθε μέρα τις ίδιες διαδρομές,
όποιος δεν αλλάζει περπατησιά,
όποιος δεν διακινδυνεύει και δεν αλλάζει χρώμα στα ρούχα του,
όποιος δεν μιλεί σε όποιον δεν γνωρίζει.

Αργοπεθαίνει όποιος αποφεύγει ένα πάθος,
όποιος προτιμά το μαύρο για το άσπρο
και τα διαλυτικά σημεία στο ” ι ”
αντί ενός συνόλου συγκινήσεων
που κάνουν να λάμπουν τα μάτια,
που μετατρέπουν ένα χασμουργητό σε ένα χαμόγελο,
που κάνουν την καρδιά να κτυπά στο λάθος και στα συναισθήματα…

Αργοπεθαίνει όποιος δεν αναποδογυρίζει το τραπέζι,
όποιος δεν είναι ευτυχισμένος στη δουλειά του,
όποιος δεν διακινδυνεύει τη βεβαιότητα
για την αβεβαιότητα για να κυνηγήσει ένα όνειρο,
όποιος δεν επιτρέπει στον εαυτό του τουλάχιστον μια φορά στη ζωή του
να αποφύγει τις εχέφρονες συμβουλές.

Αργοπεθαίνει όποιος δεν ταξιδεύει,
όποιος δεν διαβάζει,
όποιος δεν ακούει μουσική,
όποιος δεν βρίσκει σαγήνη στον εαυτό του.

Αργοπεθαίνει όποιος καταστρέφει τον έρωτά του,
όποιος δεν επιτρέπει να τον βοηθήσουν,
όποιος περνάει τις μέρες του παραπονούμενος
για τη τύχη του ή για την ασταμάτητη βροχή.

Αργοπεθαίνει όποιος εγκαταλείπει μια ιδέα του πριν την αρχίσει,
όποιος δεν ρωτά για πράγματα που δεν γνωρίζει.
Αποφεύγουμε τον θάνατο σε μικρές δόσεις,

όταν θυμόμαστε πάντοτε ότι για να είσαι ζωντανός
χρειάζεται μια προσπάθεια πολύ μεγαλύτερη
από το απλό γεγονός της αναπνοής.
Μόνο η ένθερμη υπομονή θα οδηγήσει

στην επίτευξη μιας λαμπρής ευτυχίας.

Του Pablo Neruda

( Μετάφραση από Ιταλική δημοσίευση: Βασίλη Χατζηγιάννη )

Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου 2008

Προκατάληψη...

...είναι η γνώμη (δυσμενής συνήθως) που σχηματίζεται εκ των προτέρων για πρόσωπα, πράγματα, καταστάσεις και βασίζεται σε επηρεασμό. Αποτέλεσμα της είναι η δημιουργία συγκεκριμένης (αρνητικής) στάσης και ψυχολογικής τοποθέτησης.
Η ατομικότητα ετεροκαθορίζεται, νοηματοδοτείται "απ' έξω", βίαια, χωρίς προηγούμενη έρευνα.
Χωρίς να γνωρίσουμε, δίχως συγκεκριμένα στοιχεία, χωρίς εμβάθυνση, καταλήγουμε σε συμπεράσματα, αποδεχόμαστε ή απορρίπτουμε.
Ποιες προκαταλήψεις όμως εκφράζουν την πραγματικότητα; Ποιες μπορούν να θεμελιωθούν; Ποιες είναι έωλες; Ποιες είναι "ανόητες";
Είναι ανάγκη να ξέρουμε...
...πώς δημιουργήθηκε μια προκατάληψη!
...από που προέρχεται!
...κάτω από ποιες συνθήκες θεμελιώθηκε!
...γιατί απέκτησε ισχύ!

Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου 2008

Στα καμένα...

Κλαδιά γυμνά
Χέρια σε ικεσία
Κορμοί μαύροι
Νεκρές ψυχές
Βαδίζω στις στάχτες
και είναι η σκόνη που με πνίγει
Πνίγει το χαμόγελο τ' αγγέλου
Αγκαλιά στην ελπίδα
Κυκλάμινο, ζωή απ' το τίποτα

Κι όταν ο ήλιος ανατείλει
Φως γεμίζει τ' όνειρο
Σκιες που φεύγουν...
Μη φοβηθείς!

Έλα να πάμε στα καμένα...

Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου 2008

Τα όνειρα στοιχειώνουν στις παράγκες

Η πόλη της Πάτρας και το λιμάνι της αποτελούν πύλη εισόδου και εξόδου για χιλιάδες Έλληνες και Ευρωπαίους που κατευθύνονται από την Ιταλία στην Ελλάδα και αντίστροφα. Ταυτόχρονα είναι και πύλη εξόδου για χιλιάδες οικονομικούς (ή πολιτικούς) μετανάστες και πρόσφυγες που κινούνται από την Ασία προς την Ευρώπη. Από τις αρχές της δεκαετίας του '90 σταθερά η πόλη φιλοξενεί καθημερινά χιλιάδες αλλοδαπούς, που ζώντας κάτω από άθλιες συνθήκες περιμένουν τη σειρά τους για να περάσουν (παράνομα) με τα πλοία της γραμμής στην Ιταλία και από εκεί στη βόρεια και κεντρική Ευρώπη.
Η πόλη και οι απόκληροι της Ανατολής εδώ και χρόνια βιώνουν ένα πρόβλημα που έχει πολλές προσεγγίσεις - οπτικές. Καθεμιά φωτίζει διαφορετική πλευρά του προβλήματος, εξίσου σημαντική και αναγκαία για την κατανόηση και επίλυσή του.
1. Η διεθνής συγκυρία
Οι περιφερειακές συγκρούσεις, οι βίαιες στρατιωτικές επεμβάσεις του ΝΑΤΟ και η φτώχεια του τρίτου κόσμου γεννούν και θα γεννούν πρόσφυγες που θα αναζητούν καλύτερη τύχη στην Ευρώπη. Οι Ευρωπαίοι πρέπει να αποδεχτούν μια πραγματικότητα: εκατοντάδες χιλιάδες Ασιάτες και Αφρικανοί θα συρρέουν στις χώρες τους, προσπαθώντας να "βρουν στον ήλιο μοίρα". Έγκαιρα πρέπει να αναπτυχθούν πολιτικές υποδοχής και ένταξής τους στην ευρωπαϊκή κοινωνία. Αρνούμενοι να δούμε την αλήθεια εθελοτυφλούμε και διογκώνουμε το πρόβλημα.
2.Η παράνομη διακίνηση ανθρώπων - σύγχρονο δουλεμπόριο
Δεν μπορείς να το αποδείξεις, αλλά η όλη κατάσταση το καταμαρτυρά: διεθνές κύκλωμα δουλεμπόρων προωθεί, έναντι αδράς αμοιβής, ανθρώπους από την κεντρική Ασία στη Δυτική Ευρώπη. Τούρκοι, Έλληνες, Ιταλοί κ.ά. δουλέμποροι διαδοχικά προωθούν τους ανθρώπους αυτούς από την είσοδο της χώρας τους στην έξοδό της. Η συμμετοχή διεφθαρμένων κρατικών λειτουργών (λιμενικών, διωκτικών αρχών) είναι απαραίτητη για την απρόσκοπτη λειτουργία του δικτύου και ως εκ τούτου δεδομένη. ( Ότι το κύκλωμα δρα και στην Πάτρα μαρτυρά το γεγονός ότι οι πρόσφυγες επιλέγουν το λιμάνι της και όχι το αντίστοιχο της Ηγουμενίτσας για να φύγουν.)
3. Η ανθρωπιστική πλευρά - ανθρώπινα δικαιώματα
Χιλιάδες άνθρωποι ζουν σε ξύλινα και νάυλον παραπήγματα, μέσα σε άθλιες συνθήκες χωρίς στοιχειώδεις υποδομές υγιεινής (τουαλέτα, αποχέτευση, ύδρευση, θέρμανση, φωτισμό), ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, διατροφή και γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης από δουλέμπορους.
4. Η δημόσια υγεία
Η συγκατοίκηση χιλιάδων ανθρώπων μέσα στις άθλιες συνθήκες που προαναφέραμε είναι βραδυφλεγής βόμβα για τη δημόσια υγεία. Κινδυνεύουν άμεσα τόσο οι ίδιοι οι πρόσφυγες όσο και οι περίοικοι.
5. Η εγκληματικότητα
Η συσσώρευση ταλαιπωρημένων και ρακένδυτων στα παραπήγματα από μόνη της αποτελεί εν δυνάμει πηγή εγκληματικότητας: μικροκλοπές και παραβατική συμπεριφορά είναι δυνατό να εμφανιστούν στην προσπάθειά τους για επιβίωση. Γενικευμένη αντιμετώπιση των ανθρώπων αυτών ως εν δυνάμει κλέφτες, απατεώνες, βιαστές κ.τ.ο. είναι επικίνδυνη και απαράδεκτη. (Δεν αποκλείουμε βέβαια την περίπτωση να παρεισφρύσουν στο χώρο του καταυλισμού κακοποιά στοιχεία, όπως έμποροι ναρκωτικών, εκμεταλλευόμενοι το συνωστισμό και τις συνθήκες που επικρατούν εκεί γενικότερα.)
6. Ο ρατσισμός
Η παρουσία των προσφύγων στις παρυφές της πόλης φέρνει στην επιφάνεια αντιδράσεις πολιτών που αγνοούν τη δυσχερή τους θέση, προβάλλουν αρνητικά χαρακτηριστικά και επεισόδια (υπαρκτά ή φανταστικά) και επιδιώκουν την πάσει θυσία εκδίωξη τους από το χώρο, αδιαφορώντας για τα αίτια της εδώ παρουσίας τους και τη μετέπειτα τύχη τους.
7. Η πρόταση
Η δημιουργία άμεσα κέντρου υποδοχής και φιλοξενίας προσφύγων στα όρια του δήμου της Πάτρας έπρεπε να έχει γίνει εδώ και χρόνια. Έστω και τώρα η πολιτεία πρέπει να ιδρύσει το κέντρο που θα περιλαμβάνει ξενώνες, εστιατόριο, χώρους ψυχαγωγίας και άθλησης, ιατρείο, κέντρο ενημέρωσης και στήριξης των προσφύγων. Οι πρόσφυγες που φτάνουν στην Πάτρα πρέπει να καταγράφονται και να αποκτούν προσωρινά έγγραφα αναγνώρισης που θα τους επιτρέπουν την απρόσκοπτη μετακίνησή τους.
Η χωροθέτηση του κέντρου πρέπει να γίνει κοντά στο νέο λιμάνι και όχι σε απομακρυσμένες και απομονωμένες περιοχές, διαφορετικά οι πρόσφυγες θα το αποφεύγουν.
Φορέας υλοποίησης του έργου πρέπει να είναι η κεντρική διοίκηση και οι εδώ αντιπρόσωποί της ( Περιφέρεια Δυτ. Ελλάδας). Η Τοπική Αυτοδιοίκηση (Δήμος , Νομαρχία) δεν διαθέτει τους πόρους και σκοντάφτει στα ντόπια μικροσυμφέροντα.
Παράλληλα η κυβέρνηση πρέπει επιτέλους να αναλάβει πρωτοβουλία στα πλαίσια της Ε.Ε. και μαζί με χώρες που αντιμετωπίζουν αντίστοιχα προβλήματα (Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία)να προχωρήσουν στη θεσμοθέτηση ρεαλιστικής και μακρόπνοης πολιτικής στη βάση των αρχών δικαίου και ανθρωπισμού.
Η ροή προσφύγων από τον τρίτο κόσμο προς το Βορρά είναι αναπόφευκτη στην παρούσα διεθνή συγκυρία. Όσο νωρίτερα αναλάβουμε δράση τόσο μικρότερα θα είναι τα προβλήματα που θα αντιμετωπίσουμε στο μέλλον.

Δευτέρα 1 Σεπτεμβρίου 2008

Κάθε Σεπτέμβρη...

Κάθε Σεπτέμβρη θα γυρνάς απ' το χωριό σου
και μόνο απ' τ' άσπρα μέρη κάτω απ' το μαγιό
θ' αναγνωρίζω το κορμάκι το δικό σου
που τους χειμώνες το κοιτάζω μόνο εγώ

Και τι έχει ο ήλιος που δεν έχω να σου δώσω
αυτός τη νύχτα κλείνει εγώ μένω ανοιχτός
κι αν καταφέρω και τον πάγο σου τον λιώσω
κάθε Σεπτέμβρη θα γεμίζουν όλα φως

Κάθε Σεπτέμβρη θα δαγκώνεις ένα μήλο
κι εγώ θα κάθομαι να βλέπω σαν Αδάμ
τον πειρασμό να σε τυλίγει σαν το φύλλο
και να μου κάνει την καρδιά μου Γης Μαδιάμ

Στίχοι, Μουσική, Ερμηνεία : Φοίβος Δεληβοριάς
Δίσκος: Χάλια (Ακτή)

Καλό μήνα συνταξιδιώτες του διαδικτύου!